Žene u borbi protiv mrežnog marketinga

Po statistici koju je objavila DSA (organizacija koja lobira za MLM kompanije u SAD-u), ženski rod čini u proseku do 70% dok muški 30% kada je u pitanju brojčani odnos članova unutar kompanija mrežnog marketinga. Naravno taj odnos nije svuda isti, kod recimo MLM firmi gde prednjače proizvodi za žene tu je procenat daleko veći.

Bez obzira na same brojke i gledano u globalu, a nadam se da neću zvučati previše seksistički, u borbi i kritici protiv MLM-a najviše su prednjačili muškarci. Daleko od toga da nije bilo žena/devojaka koje su kritikovale network marketing, MLM kompanije i njihove promotere (networkere), ali uglavnom smo prednjačili mi muški kada se dizao glas. Tako je bar bilo do nedavno, ali vremena se očigledno menjaju.

Danas, žene uzvraćaju udarac i to žestoko, bez milosti i straha putem Reddit, Twitter, Facebook, Blogova i drugih internet platformi.

Online magazin Daily Beast ispratio je novonastalu pojavu i objavio je 14 marta 2018 tekst pod naslovom:

„Kako se žene bore protiv marketara koji su ih skoro upropastili“


Fejsbuk grupa bivših prodavaca iz LulaRoe, Amway i drugih mlm kompanija razotkriva kako ove poslovne šeme mogu da dovedu žene duboko u dugove.

Kada je Dženi (lažno ime) prvobitno postala Amway prodavac sa svojim mužem 2004, nadala se da će to biti unosan način za neku zaradu sa strane i da će doprineti njenoj rastućoj porodici.

Kompanija, koja prodaje proizvode za pokućstvo, kao što su deterdženti, sredstva za ispiranje usta, i slično putem direktne prodaje i multi level marketinga, reklamirala se kao siguran put koji će Dženi i njenom mužu omogućiti da postanu mali „vlasnici biznisa“. Sve što im je bilo potrebno  je da uplate nekoliko hiljada dolara da bi se priključili, kupili nekoliko proizvoda i regrutovali nove prodavce.

Za Dženi je zvučalo isuviše dobro da bi bilo istinito.

„Bila sam mlada, nisam bila na svom mestu emotivno“ – rekla je uz napomenu da joj je otac umro uoči vremena kada je krenula sa MLMom. „Kada sam čula šta mi Amway nudi i kada sam videla grupu ljudi koja mi je nudila ne samo novac već i porodično okruženje i društvo, to mi je tako prijalo.“

Ona i njen muž ušli su potpuno u MLM, investirajući hiljade i hiljade dolara u biznis. Istrošili su svoju ušteđevinu, prekinuli zakup svog stana da bi upumpali još novca u Amway i žrtvovali bilo kakav mali luksuz u svom životu. Međutim, kako Dženi kaže, gubili su 10.000 dolara godišnje.

U vreme kada su ona i njen muž napustili Amway deset godina kasnije, Dženi tvrdi da su izgubili više od 100.000 dolara.

Rečeno nam je da prekinemo kontakt sa svima koji nisu kupili naše proizvode ili nisu učestvovali u našem downlineu, uključujući porodicu

Od kako je izašla Dženi, poput mnogih drugih bivših MLM ili multi level marketing predstavnica, našla je utočište u Fejsbuk grupi o preko 40.000 članova, čiji je zajednički cilj da ukažu na pljačkašku i manipulativnu prirodu MLM-a.

Grupa pod imenom „Sounds Like an MLM but ok“ – Liči na MLM ali ok – je pokrenuta pre godinu dana i postala je ključni faktor kritike daljeg širenja MLM-a.

Tekstovi u grupi upozoravaju na nove MLMove kojih se treba čuvati. Žene pišu slobodno o načinima putem kojih su nasamarene od strane MLM kompanija u prošlosti. U jednom od postova, žena je objasnila kako je MLM infiltrirao njegu grupu prijateljica, koje su je pod pritiskom navukle da se pridruži. Završila je sa hiljadama dolara u dugovima nakon par godina.

Druga žena pisala je kako je odrasla u kući gde su joj roditelji bili predstavnici Amway-a i kako je to rasturilo njenu porodicu. Priča kako su porodična letovanja završavana pre vremena ili odlagana kako bi se prilagodilo Amway sastancima i poslovnim seminarima. Nekoliko puta ostavljena je sama kući dok su joj roditelji odlazili na Amway okupljanja tokom Božića i proslave Nove Godine.

„Reći ću svakom roditelju koji misli da će MLM pomoći njegovoj porodici“ – navela je tokom izlaganja svog iskustva – „Reći ću svakom detetu koje izgubi roditelje zbog ove šeme u nadi kako bi znalo da ipak nije samo“.

Svake godine, žene bivaju navučene u dugove od strane ovih kompanija mrežnog marketinga. Ove firme, od kojih su mnoge optužene da vrše delatnost glorifikovanih piramidalnih šema – oslanjaju se na mrežu predstavnika koji primarno prodaju svoje proizvode kroz društvene medije.

Poslednjih godina, MLMovi su usvojili jezik preduzetništva, govoreći maladim ženama, majkama, ženama vojnicima da mogu postati #samo-zaposlene (#self-employed) #gazdarice (#girlboss) samo ako ulože hiljade dolara iz svoje ušteđevine kako bi kupile inventar i prodale ga svojim prijateljicama.

Možda ste videli prijatelje ili poznanike koji rade ovu vrstu prodaje na internetu. Možda je to koleginica sa fakulteta koja sada objavljuje tekstove LulaRoe, ili komentar bivše cimerke na Instagramu za vaš selfi, gde kaže da bi trebali da probate Rodan + Fields kremu. Ili je možda ItWorks predstavnik prišao u teretani i obavestio da ima specijalan program za mršavljenje samo za vas.

Ove pojave postale su redovne i finansiraju „industriju“ od više milijardi dolara.

Nekoliko žena je napisalo da su MLM predstavnici pokušali da iskoriste tragediju, kao što je smrt voljene osobe, kako bi regrutovali članove grupe u njihov downline

Na osnovu izveštaja dostupnom na sajt Federalne Trgovinske Komisije (FTC), 99% učesnika koji se priključe MLM kompanijama gubi novac. Osim ako nisu na samom vrhu piramide, gde zarada od provizija dolazi od iz mreže novih regruta, kako piše u izveštaju, većina ljudi uvučena u MLM nikada ne povrati uložen novac a dobar deo njih uleti još dublje u dugove. Čak u najlegitimnijim MLMovima (?), poput Amway, šanse da se ostvari profit su beskrajno male, navodi se u izveštaju.

Upitan za komentar, Amway je odgovorio redakciji Dealy Beast tako što je uputio na sekciju na svom sajtu gde pokušavaju da objasne kako nisu piramidalna šema.

Piramidalne šeme su oblik finansijske prevare zasnovane na regrutovanju novih članova čije će investicije biti isplaćene članovima koji su se ranije priključili. U Amway, distributori (Amway vlasnici biznisa – Amway Business Owners skraćeno ABO) zarađuju od prodaje naših proizvoda – nikada od regrutacije. Za svaki prodati proizvod, mi smo izdvojili deo cene proizvoda kao bonus (prodajna provizija). On se deli po ABO koji su radili zajedno u prodajnim grupama po njihovom ugovoru sa Amway“ – navodi se u izjavi.

Objašnjenje ignoriše činjenicu da nebrojeni MLM predstavnici gube novac zahvaljujući karakteru mnogih MLM prodajnih šema. Ovaj ciklus je postao toliko čest, da je nekoliko grupnih tužbi pokrenuto u poslednjih nekoliko godina, protiv ovakvih tipova šema, uz tvrdnje da se radi o obmanama i da navlače učesnike u gubitke.

2016, MLM kompanija Herbalife prihvatila je da plati 200 miliona dolara kako bi se nagodila sa FTC (Federealna trgovinska komisija) optužbama da je obmanula prodavce svojom nepravednom kompenzacionom strukturom. FTC zagovara da je Herbalife izazvao popriličnu finansijsku štetu svojim distributerima. Kao deo nagodbe, kompanija se složila da će restruktirati svoj biznis i „iznositi samo istinite tvrdnje koliko novca njeni članovi mogu stvarno da zarade“ – po saopštenju FTC predsedavajuće Edit Ramirez.

A 2010, sam Amway se nagodio nakon grupne tužbe – pokrenute od strane „nezavisnih vlasnika biznisa – IBO (Independent Business Owners)“ protiv kompanije koja je tada koristila ime Quixtar – navodeći da je MLM poslovao kao piramidalna šema koja je prevarila prodavce na nižim nivoima za milione dolara. Amway je prihvatio da plati 34 miliona dolara u kešu i još 22 miliona dolara u proizvodima, ali nije priznao ništa nepravedno i loše u okviru nagodbe i odbio je karakterizaciju svog biznisa kao piramidalne šeme.

Ovi vidovi biznisa su stvarno navukli veo preko domaćica i mladih majki, i ciljaju isključivo njih

Među najsvežijim i značajnijim tužbama u ovom žanru su tužbe podnesene u Oktobru 2017, protiv MLM prodavca odeće LulaRoe. Po Asošijeted Presu kompanija je „ohrabrivala žene koje su htele da prodaju nogavice, suknje i ostalu odeću da se zajme, istroše kreditne kartice, pa čak i da prodaju svoje majčino mleko“ kako bi priuštili inventar, da bi potom ostavili žene u „finansijskoj ruševini“ kada primete da ne mogu da prodaju svoju robu. Kompanija je nazvala tužbu neosnovanom.

Endži (Angie), član Fejsbuk grupe, poznaje taj ciklus isuviše dobro.

Pridružila se LulaRoe, februara 2016 nakon što je prijateljica pozvala na prodajno okupljanje. Odmah je investirala hiljade dolara u biznis pre nego što izašla nakon godinu i po dana kasnije.

Srećom, Endži je pobegla bez uletanja u dugove, nešto što ona smatra ogromnom količinom sreće. Priključila se Fejsbuk grupi Novembra 2017 i odmah našla zajednicu sličnih eks-MLM prodavaca, žena istog mišljenja.

Mada je odavno izgubila veru u LulaRoe, sve dok nije postala aktivna u grupi nije shvatala koliko su odvratna MLM ponašanja.

„MLM grupa mi je pomogla da otvorim oči kako ovi vidovi biznisa su stvarno navukli veo preko domaćica i mladih majki, i ciljaju isključivo njih“ – izjavila je za Daily Beast.

„Navuku žene da misle kako mogu da zarade novac na taj način (kako LulaRoe kaže) ‘puna zarada za pola posla’. To je jednostavan metod da upecaju budale kao što sam ja u brzu zaradu, gde realno većina ne zarađuje“ – dodaje Endži.

Kati Jang (Katie Young),jedna od administratora Fejsbuk grupe, kaže da su svest i obrazovanje dva najveća cilja grupe.

„Ako pročitate iskustva bivših konsultanta u grupi i sve grozote kroz koje su prošle i sa kojima su se izborile, bili bi ste zapanjeni.“ – rekla je za Daily Beast. „Jedna devojka iz Amway – u vreme kada je uspela da izađe bila je sa 26 godina i morala je da krene potpuno iz početka. Nije imala ni prijatelje ni porodicu.“

Jang kaže da je preuzela kontrolu nad grupom u Aprilu nakon što je njena prijateljica, osnivač grupe, odlučila da se povuče. Nikada nije bila MLM prodavac, ali je kroz grupu postala jedna od vodećih snaga anti MLM zajednice.

Mada je lako smejati se konsultantima, jedna od njenih želja je da se grupa usmeri na širu problematičnu prirodu ovih kompanija – smatra Jang.

Ipak, teško je ne podsmevati se ponašanju velikim MLM vernicima. Stotine postova u grupi pokazuju slike smešnih i uznemirujućih komunikacija sa MLM prodavcima, koji se neće libiti bilo čega da bi prodali svoj proizvod.

Tu su žene koje preporučuju Young Living (MLM koji prodaje ‘eterična ulja’) za lečenje raka, majke sa prekomernom težinom koje zovu druge majke i preporučuju im ItWorks (MLM sa dijetalnim tretmanima), ili žene koje tvrde da žena koja nosi LipSense (MLM sa karminima) neće biti pogođena razvodom.

Ti prodavci su bez stida, okreću svaku interakciju u izgovor da probaju da proguraju svoj proizvod ili da navuku još žena da se pridruže ispod njih. Fotografija grupe daje upravo jedan takav primer: MLM prodavac koji odgovara na poruku žene o kritičnom zdravstvenom stanju njenog sina gde pokušava da joj proda nebitno eterično ulje.

MLM prodavac koji odgovara na poruku žene o kritičnom zdravstvenom stanju njenog sina gde pokušava da joj proda nebitno eterično ulje

Imena prodavaca su uvek sakrivena u postovima i Jang i ostali admini se drže striktne „nema nasilja nad prodavcima“ politike neuznemiravanja – ali je teško ne pročitati neke od postova u grupi a da se ne primeti kako naporni i zaluđeni mogu biti MLM prodavci.

Članovima grupe MLM promoteri su pokušavali da prodaju neproverene tretmane za ozbiljne medicinske probleme. Kačili su primere gde MLM promoteri podsmevaju njihova tela ili gojaznost u teretani kako bi im prodali MLM rešenje za gubljenje kilograma. Nekoliko žena je napisalo da su MLM predstavnici pokušali da iskoriste tragediju, kao što je smrt voljene osobe, kako bi regrutovali članove grupe u njihov downline.

Nažalost, većina MLM prodavca je slepa za skrivene opasnosti MLM poslovnog modela. Na osnovu nebrojenih razgovora koje je imala sa ženama u grupi, Jang kaže da MLMovi zadržavaju svoje prodavce putem raznih metoda indoktrinacije koji ih izoluju od bilo koga ko bi pokušao da ih ohrabri da napuste šemu.

„MLMovi vas odsecaju od svih“ – kaže Jang – „Oni vam govore da ako je neko negativan prema vašem putu ili poslovnom poduhvatu, da ga odmah blokirate i izbacite iz svog života. Kažu vam ‘nisu ti potrebni negativci u tvom životu’. Umesto da čujete osobe koje volite i saslušate šta ima da kažu, nagovaraju vas da ih samo blokirajte.“

Dženi (Jenny) navodi da je kroz Amway bila nagovorena da pregleda svaku vezu koju je imala kroz objektiv svog posla. „Rečeno nam je da prekinemo kontakt sa svima koji nisu kupili naše proizvode ili nisu učestvovali u našem downlineu, uključujući porodicu“. Amway nije odgovorio na zahtev da ostavi komentar na ovu tvrdnju.

MLM prodavci koji izađu iz sistema, često shvate da su se izolovali od prijatelja i od bliskih osoba. Za ove žene, Fejsbuk grupa predstavlja pojas za spasavanje u početnim danima kada se muče da stanu nazad na sopstvene noge – kaže Jung.

„Za mene je veoma bitno da omogućim sigurno mesto za bivše konsultante kojima treba da odu negde i istresu svoje frustracije, i da se podsete zašto ne žele da se vrate u MLM“ – navodi Jang.

MLM kompanije traže žrtve među osobama koje žude za društvom i teže da negde pripadaju

Kaže da mnogi bivši MLMovci dolaze u grupu i kače tekst poput ovog „Upravo sam izašla iz MLM-a i moram negde da odem kako bi učvrstila svoje mišljenje da je to bila prava odluka. Moram da se podsetim da povratak nije dobra ideja“.

Jang i njeni admini su veoma strogi oko toga ko može a ko ne može da se pridruži grupi. Najveće pravilo je da sadašnjim MLM prodavcima nije dozvoljen pristup jer admini veruju da bi to doprinelo stvaranju nesigurnom i opasnom okruženju.

„Najbolji razlog za biti u ‘Sounds Like MLM, but OK’ je znati da postoje druge osobe koji shvataju i osećaju na isti način kao i ja“ – kaže Meri, bivši MLM promoter.

„Jednom kad te prevare sa MLMom, teško je ne osećati se glupom ili budalastom. MLMovi takođe imaju tendenciju da se osećate kako je neuspeh samo vaša krivica (za razliku od toga što je u pitanju faličan poslovni model koji garantuje da će biti samo nekoliko dobitnika a mnogo gubitnika). Fejsbuk grupa je kao imati grupu podrške za žrtve“

Rekla je da je grupa pokazala da nije sama i da joj je pomogla da potvrdi ispravnost svog odlaska (iz MLM-a).

„Ja takođe pomažem deleći svoje iskustvo i znanje sa drugima koji izlaze/dolaze iz slične situacije, ili imaju prijatelje ili rodbinu koji su zaglavljeni u MLM-u“ – navodi Meri.

Mada je grupa tehnički registrovana kao grupa za podršku na Fejsbuku, često radi kao organizacija za zaštitu građana.

Jang kaže da ona i njeni admini naporno rade, proveravajući stotine poruka dnevno, kako bi bili sigurni da je grupa zabavna, zanimljiva i privlačna, kako bi stigli do najšireg broja ljudi.

Ona je uverena da su humor i otvorenost najbolje tehnike za pobedu nad srcima i umovima onih koji još uvek ne vide manjkavosti MLMa.

Grupa pruža niz dokumenata za svaki MLM i informacije o MLM šemama, kao i glavni dokument o svim poznatim MLM kompanijama. Grupa je takođe nedavno održala seriju Pitaj Me Bilo Šta (Ask Me Anything) sa bivšim distributrima kako bi obrazovala članove o navodnim grabljivim postupcima kompanija.

Young Living i ItWorks nisu odgovorili na zahtev za komentar. Predstavnik LulaRoe poslao je email Daily Beast-u sa linkom na CBS članak u kome je osnivač LulaRoe opovrgnuo tvrdnje da kompanija posluje kao piramidalna šema (nazvao je optužbe „needukovanim mišljenjem“ – primedba Anti).

Jang kaže da nije sigurna koliko je bivših članova njena grupa uspela da dosegne. I mada je teško da se digitalno odredi uticaj grupe, bez ikakve sumnje je postala jedno od prvih odredišta za one koji bi da informišu svoje prijatelje da ne budu robovi MLMa.

Jedna od sadašnjih članica, koja je nekada radila kao MLM prodavac, kaže kako je otkrila grupu nakon što ju je prijateljica nekoliko puta tagovala u svojim Fejsbuk tekstovima. Prvo je mislila da je šala, ali je na kraju pristupila grupi i ostala šokirana kada je saznala činjenice o kompaniji za koju je prethodno prodavala.

Keli, član grupe koja nikada do sada nije radila u MLM-u, kaže da joj je grupa mnogo pomogla da se usprotivi agresivnim MLM prodavcima koji joj prilaze.

„Pre nekoliko nedelja od kako se se pridružila, postovala sam po prvi put kako me uznemiravaju MLM prodavci, koji me ciljaju zbog moje javne bitke sa endometriozom“ – navela je, gde objašnjava kako su pokušali da joj prodaju eterična ulja kao medicinski tretman. „Nakon što sam o tome postovala, dosta žena mi se javilo i reklo o njihovoj borbi sa endometriozom i dale mi reči podrške i zbog toga se osećam zaista dobro da ima mesto gde mogu da iskalim i znam da nisam jedina koja se bori ne samo sa nečim bolnim, nego i sa stresom pored konstantnih MLM poruka.“

Fejsbuk grupa takođe je u partnerstvu i podržava Anti-MLM Koaliciju koja neumorno radi na razotkrivanju MLM kompanija.

U međuvremenu, održavanje grupe se pretvorilo u nešto kao dodatan posao za Jang i ostale admine. Za nezaposlenu majku, Jang je ipak srećna što koristi svoj trud i vreme jer zna da grupa čini nešto dobro u svetu.

MLM kompanije traže žrtve među osobama koje žude za društvom i teže da negde pripadaju“ – navodi Jang – „Mi želimo da pružimo tim osobama jedno takvo mesto.


Samo još da dopunim u vezi pomenute Anti-MLM koalicije. Koaliciju čine blogeri, twiteraši, youtuberi, razne fejsbuk grupe, uključujući subredit antiMLM – link: https://www.reddit.com/r/antiMLM/

Preporuka za čitanje (ako znate engleski). https://mlmtruth.org/category/mlm-categories/forever-living/ – lična iskustva o Forever Living Products

Jedna od zanimljivosti vezanih za spomenuti reddit kanal je da do pre godinu dana, bilo negde oko hiljadu osoba koji su ga aktivno pratili. Danas su te brojke preko 60.000 i aktivnost je ogromna u poređenju sa prethodnim godinama. Kao i u fejsbuk grupi najčešće se navode primeri bestidnih promocija MLM đubreta, a ima i veoma ozbiljnih tema.

Recimo razbijanje mitova o naglom mršavljenju i kako se montiraju takve slike:

https://imgur.com/B7WzUXk

Ima takođe i tema gde se piše o problemima kada član porodice uđe u MLM.

Jedan takav primer: https://www.reddit.com/r/antiMLM/comments/8b5rc5/my_stepbrother_quit_his_200kyear_job_to_join_an/ – gde autor navodi kako je njegov polu brat napustio posao od 200.000 dolara godišnje da bi se pridružio MLM-u, najverovatnije na nagovor supruge koja godinama radi MLM bez nekog vidljivog uspeha. Autor strahuje za decu svog brata (ima ih sedmoro) i uveren je da sa ovim gubitkom on (njegov polu brat) neće moći da održi finansijski svoju porodicu. Neki od komentara kažu da nije isključeno da je njegov brat popio otkaz ako se gleda navalentna i agresivna priroda MLM promotera, pa je sasvim moguće da je pomenuti smarao u firmi svoje kolege da kupuju ta prenaduvana ulja i zbog toga dobio nogu.

 

2 thoughts on “Žene u borbi protiv mrežnog marketinga

Add yours

Ostavite komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gore ↑

%d bloggers like this: