Žalbe, pritužbe i sudske postupke protiv kompanija koje se bave klasičnim vidom poslovanja naći ćete na svakom koraku. Primere ćete lako naći bilo da su to proizvodi ili usluge. Međutim na drugoj strani imamo MLM kompanije, koje retko kad završe na sudu, a još manje budu spomenuti u medijima. Najvažnije pitanje je zbog čega ove prevare, koje varaju i manipulišu milionima ljudi po svetu, jedva budu procesuirane po sudovima i kažnjene (zatvorene).

Kompanije koje su nedavno ugašene po Americi (Zeek i TelexFree) predstavljale su u suštini klasične ponzi – piramidalne prevare sa bezvrednim ili precenjenim uslugama/proizvodima (Zeek nudio kupovinu poena za nebitne aukcije/TelexFree prodavao preskupu VOIP uslugu) iza kojih se vršilo tipično regrutovanje novih članova, koji su plaćeni za dalje regrutovanje novih članova, sve dok se nisu umešali državni organi reagujući na pritužbe oštećenih.

Suđenje čelnicima obe kompanije još uvek je u toku.

Na drugoj strani imali smo tužbu Federalne Trgovinske komisijie (FTC) protiv Američke kompanije Vemma, gde je sud doneo odluku da je kompaniji Vemma zabranjeno da se dalje bavi MLM-om. Nažalost čelni ljudi nisu završili u zatvoru gde im je i mesto, već su ostavljeni da rade u kompaniji, ovog puta pod strogim nadzorom FTC-a. Čelnici, među njima i BK Boryeko (osnivač kompanije) svalili su krivicu na same saradnike, smatrajući da su sami odgovorni za svoj (ne)uspeh. Ovakav način ponašanja upravo oslikava glavni problem sa MLM-om i njegovom regulacijom. Osnivači i čelnici će uvek moći da se pozovu da je neko drugi kriv, uvek će naći nekog žrtvenog jarca da na njega svale krivicu; neko drugi će biti odgovoran, samo ne oni, bez obzira na to što su bili među prvima koji su zagovarali i zahtevali od drugih da se samo drže „sistema“ i da je to jedini pravi recept za uspeh.

Sumnjam da će Vemma uspeti da ostvari neki zapažen uspeh sada kada je prisiljena da se bavi samo direktnom prodajom svojih proizvoda bez MLM kompenzacije. Što se tiče vlasnika i čelnika kompanije ostaje slaba uteha da će nekoliko privatnih tužbi izbiti poveći deo novca iz njihovih džepova, što su prisvojili kroz prevaru i manipulaciju.

Mali broj žalbi

Zajedničko za sve tri nabrojane kompanije – izuzetno mali broj žalbi. Karakteristično za Vemma kompaniju bilo je da po njenim izveštajima o zaradama za 2013. godinu, preko 70% saradnika – distributera nije zaradilo ni dolara. Pretpostavlja se da je preko 200.000 članova zaradilo to veliko ništa i to samo za 2013. godinu. Smatra se da je samo 80.000 članova zaradilo 1600 dolara godišnje po osobi. Toliko o finansijskoj slobodi…Ono što je poražavajuće jeste da je Federalnoj Trgovinskoj Komisiji bilo upućeno samo 140 žalbi na rad kompanije Vemma i to najviše od strane roditelja, čiju su decu i studente vrbovali po srednjim školama i fakultetima.

Skoro trećina miliona obmanutih i samo se mali broj njih odlučio da uputi žalbu na kompaniju ili pokrene sudski proces. Jeste da je u slučaju Vemma bio poveći broj lica koja su tek zakoračila u svet odraslih ali to ne može biti jedini i glavni izgovor zašto je broj žalbi tako mali. Isti problem se javio kod gašenja Zeek Rewards i TelexFree prevare. Mnogi su bili ubeđeni da su agenti FBI-a, koji su iznosili dokumentaciju, u stvari bili zaposleni u kompaniji (TelexFree) i da je sve to deo procesa premeštanja kompanije u Evropu. I pored toga što je prošlo više od godinu dana nakon zatvaranja pomenute kompanije, veliki broj njenih članova – saradnika je i dalje ubeđen da je se radi o grešci i da je kompanija poslovala legalno, pri tome zanemarujući u potpunosti nalaze tokom istrage i kritičare koji su godinama upućivali na nelogičnosti u okviru kompenzacionog plana i rada samih kompanija.

Postoji nekoliko razloga zbog čega se to dešava  i oni se ne mogu objasniti u par rečenica. U suštini ceo proces započinje sa vrbovanjem novih članova praćen brojnim tehinkama obmane i samoobmane, tokom njihovog ulaska i „rada“ unutar MLM-a.

Navuci i izmanipuliši

U okviru ove tematike poslužiću se gornjim snimkom, koji je pretenciozno nazvan „prezentacijom biznisa“. Radi se o čistoj manipulaciji tokom vrbovanja, koja svoje korene vuče iz Amway sistema učenja, pošto je Amway među prvima počeo sa ovim vidom manipulativnih tehnika. SCnet organizatori i članovi većinom su bivši Amway sledbenici tako da i ne čudi što se koriste istim tehnikama.

Prvi korak kod vrbovanja kod svih MLM-a je zakazivanje sastanka, koje se najčešće vrši putem telefona. Cilj je dovući novu žrtvu na sastanak uz pogodnu priču, gde je čekaju pozivač (osoba koja je od nedavno postala član MLM-a) i osoba koje je uvela pozivača u MLM (obično nosi zvanje instruktor) tj. osoba iznad nje u piramidi. Ponekad je tu i treća osoba, u svojstvu ispomoći instruktoru, koji ja najčešće negde pri vrhu piramide. Zavisno od situacije i od toga koliko potencijalni regrut ima dubok džep, uključujući i procenu koliko će teško biti vrbovati samu žrtvu, dolazi neko od iskusnijih da obradi novog regruta. Potencijalna žrtva koja dolazi na sastanak najčešće ne zna o čemu će biti reč na sastanku, niti je upoznata u šta se upušta, dok sa druge strane osoba koja vrši vrbovanje već poseduje određene informacije o žrtvi koje može da iskoristi tokom regrutovanja (pogledati deo od 4:30 minuta na gornjem snimku). Po MLM uputstvu primenjuju se unpred pripremljeni šabloni koje treba ispratiti tokom pozivanja i tokom sastanka, sve u zavisnosti od obrazovanja potencijalnog regruta, godine starosti, finansijskog i bračnog stanja. Na primer, ako je osoba student, prići će joj se sa uobičajenom pričom o teškim uslovima studiranja, studentskim kreditima, ispitima i tome slično. Ako je osoba, potencijalni regrut, preduzetnik prići će mu se sa pričom o teškim uslovima rada, porezima, doprinosima, kreditima kod banaka, itd…

Kao primer navešću isečak iz Lyconet uputstva. Na engleskom je pa ću prevesti najbitnije.

Nakon što kompletirate svoju listu kandidata, sledeću tehniku koju treba da naučite je pravilan način za pozivanje kandidata:

  1. U žurbi si
  2. Pruži im kompliment
  3. Pozovi kanidata tako što ćeš reći: „Ako mogu….da li bi ?“
  4. Potvrdi sastanak
  5. Kraj razgovora. Ne zaboravi da si u žurbi, zar ne ?

Primeri:

Lični sastanak

(1)“Nemam mnogo vremena da pričam jer žurim na veoma važan sastanak“

(2)“ali je dobro ponovo se čuti sa tobom. Ti si oduvek kupovao/la u (neki od top 3 Lyoness partnera), zar ne ? Da li si dobio/la povrat novca za to ?“

(3)“Ako bi ti pokazao kako možeš da ostvariš povrat novca svaki put kad kupuješ, da li bi se sastao/la sa mnom ? Da li možeš da odvojiš pola sata tog (dana, u to vreme, na lokaciji) ?“

(4)“Znači možeš da se nađeš sa mnom tog dana u (to vreme) ?“

(5)“Hvala, vidimo se uskoro. Sad moram da idem. Hvala.“

Poslovni sastanak

(1)“E, kasnim ali moram da obavim jedan kratak razgovor sa tobom. Imaš li minut ?“

(2)“Odlično. Od svih koje znam ti si jedna veoma pozitivna i dinamična osoba“

(3)“Našao/la sam nešto što će te možda interesovati. Sad nije trenutak da idem u detalje, ali ako te pozovem na poslovni ili lični sastanak, da li bi mi se pridružio/la ? Imam jednog veoma interesantnog prijatelja i poslovnog partnera, koga bi želeo/la da upoznaš (dan, vreme, lokacija). Da li si slobodan/na tada ?“

(4)“Ako rezervišem mesto za tebe (dan, vreme, lokacija), definitivno ćeš doći ?

(5)“Odlično, poslaću ti detalje SMS-om/mejlom i naći ćemo se nekoliko minuta pre nego što počne. Sad moram da idem. Hvala

Online prezentacija

(1)“Znam da si veoma zauzet/a i ja sam takođe veoma zauzet/a, ali mi je drago što sam uspeo/la da te kontaktiram. Imaš minut ?“

(2)“Ti imaš odličan osećaj za biznis i vidiš stvari koje drugi ne primećuju. Našao/la sam nešto što možemo da pretvorimo u odličan biznis.

(3)“Ako ti dam link za online prezentaciju (ili USB/CD/DVD sa prezentacijom) sa svim informacijama, da li ćeš pogledati ? Trebaće ti samo 20 minuta. Da li znaš kada ćeš imati vremena da pogledaš ?

(4)“Pa, ako te nazovem (dana, vreme) ti ćeš definitivno pogledati do tada ?“

(5)“Odlično, poslaću ti detalje mejlom i nazvati te (dana, vreme) po dogovoru. Hvala još jednom što si odvojio/la vreme da razgovaraš sa mnom.“

Šta ako ti postave pitanja o biznisu ? Jednostavan odgovor: „Dobićeš sve informacije na sastanku“. Zapamtite da ste u žurbi.

Savet: Nikada ne pokušavajte da objasnite posao preko telefona. Cilj je dogovoriti sastanak.

Zloupotreba poverenja

Svako vrbovanje je obično ispraćeno ličnim primerom: navodno je vrbovatelj bio skeptičan isto tako u početku a onda je svojim zalaganjem došao do „zvezda“.

Poenta je da se svaka žrtva navuče da misli kako ispred sebe ima sagovornika koji razume njene probleme, saoseća sa njom i koji stvarno želi da joj pomogne. Cilj je da se žrtva otvori i spusti gard, jer će je tako lakše ubediti i nagovoriti da uplati pare u nešto što verovatno nikada ne bi uradila, kada bi znala u šta se konkretno upušta. Od samog starta žrtvi se uskraćuje da dobro razmisli o samom poslu niti iole poznaje osobu koja sedi nasuprot nje i govori joj o „potencijalu posla“. Žrtva ne zna da li je osoba ispred nje iskrena ili samo glumi zainteresovanost, nema uvid u finansijsko stanje dotične osobe, niti može da proveri da li osoba ispred nje stvarno poseduje to o čemu govori (Dobar primer kako pojedinci lažiraju svoj „uspeh“).

Atraktivnost je jedna od veoma uspešnih manipulativnih alatki, i najčešće je koriste sekte tokom regrutovanja. U slučaju MLM-a, žrtva se navlači primamljivom (atraktivnom) ponudom gde se poslovna mogućnost nudi kao jedinstveno rešenje za goruće (finansijske) probleme.

Ako žrtva podpadne pod uticaj priče na sastanku, sledeća etapa jeste da uplati pare u šemu na ime nekog starter paketa, edukacije, biznis plana i tome slično. Nije isključivo da se žrtva uvuče u šemu kako je sve to besplatno i nema početnog ulaganja, da bi joj se izbile pare iz džepa tek kad zagrize mamac. Ono što nikada nećete čuti od ljudi koji vrbuju jeste koliko stvarno zarađuju u tom „poslu“, niti će vam reći koliko su uložili, koliko dugo rade, koliko su u proseku zaradili, na mesečnom nivou. Naročito Vam neće reći koliki je prosek odustajanja članova na godišnjem nivou.

Opet ću za primer iskoristiti Lyconet dokumentaciju:

Tvoja lična „Zašto“ priča

Većina ljudi potroši dosta vremena pokušavajući da nagovori prospekte o svom poslu, proizvodu ili njihovoj velikoj šansi. Mnogo bolji pristup: Jednostavno navedi svoju ličnu priču kako bi stimulisao njihovu maštu.

Ovo su pet delova uspešne „Zašto network marketing“ priče:

  1. Tvoja priča pre mrežnog marketinga
  2. Stvari koje ti smetaju trenutno, ili šta ti se nije dopadalo ranije
  3. Tačka preokreta, kada si odlučio da ti treba promena
  4. Našao si perfektno rešenje
  5. Tvoj poziv da im pokažeš šta si pronašao

Primer 1:

 „Zadnjih 15 godina mog života posvetila sam se mojoj deci i sređivanju našeg kućnog budžeta (1). Ja volim moju porodicu, ali kao što svaka majka zna, to može biti veoma nezahvalan posao(2). Nedavno, dok smo imali večeru, spomenula sam kako bi želela da pokrenem svoj sopstveni biznis. Jedno od naše dece se glasno nasmejalo na to. Odlučila sam tada i u tom trenutuku da će taj dan doći brže nego što sam pomišljala. Počela sam da tražim nešto što bih mogla da radim od kuće, nešto fleksibilno, što će se uklopiti sa mojim burnim rasporedom, i nešto od čega mogu da zaradim novac (3). Ja sam to pronašla i cela porodica gleda njihovu ‘Majku’ sada sasvim drugim očima(4). Da li želiš da vidiš šta sam to pronašla ?(5) „

Primer 2:

„Radio sam celog života u građevini, i dobar sam u tom poslu(1). Ali sa konstantnim izazovima u ekonomiji, počelo je da se oseća po moje zdravlje. Pre nekog vremena sam shvatio da  moja porodica nije bila na pravom odmoru više od 5 godina, zato što nikada nismo dovoljno novca(2). Zato sam doneo odluku: Nešto mora da se promeni !  Čak i pored toga što sam uživao u građevini, to nije bilo dovoljno dobro za moju porodicu. Počeo sam da tražim nešto što bih mogao da radim honorarno, možda 10 sati nedeljno, dok bi još radio na građevini, ili više ako bi napustio moj posao. Tražio sam nešto što bih naučio na osnovi iskustva koje sam imao, pošto ne znam mnogo o drugim biznisima(3). I pronašao sam ! Sada radim puno vreme na računima koje treba da platim, i honorarno skupljam svoje preostalo vreme koje ću provesti sa mojom porodicom. Nikad nisam bio srećniji(4). Želiš li da čuješ više o tome ?(5)“

3 uspešne priče da se ispričaju: upline (priča instruktorske linije – oni iznad tebe, prim. Anti), tvoja , lifeline (odnosi se sa na one ispod tebe, prim. Anti)

Samo polako (ne žurite) da napišete svoju priču.

Navedeni primeri nisu svojstveni samo Lyoness-u/Lyconet-u, već se nalaze i kod drugih MLM-a, uz veoma male, praktično zanemarljive razlike.

Društveni dokaz

Društveni dokaz znači da određena ponašanja gledamo kao korektna dokle god ih većina ljudi radi ili vrši. Može se takođe svrstati u jednu od dobrih alatki za preživljavanje. Pogledajmo sledeći primer: recimo da tokom šetnje naletite na grupu ljudi koji usplahireno beže iz suprotnog pravca i često se osvrću da pogledaju iza sebe. 99,99% je da ćete se i Vi okrenuti i potrčati zajedno sa njima, smatrajući da ako oni beže od nečega, da sigurno imaju dobar razlog zašto, i da bi i Vi trebali da učinite to isto.

Ako se osoba nađe u specifičnom društvenom okruženju gde nije sigurna kako da se ponaša, gledaće da pokupi i prilagodi se ponašanju iz svog neposrednog okruženja. Mada društveni dokaz može mnogo da pomogne u određenim situacijama, radi se o jakom konceptu koji mnogi zloupotrebljavaju kako bi oblikovali tuđe mišljenje i stavove.

U MLM-u upravo iz tih razloga organizuju česta društvena okupljana. U prvim redovima su uvek bliski saradnici i prijatelji organizatora šeme, najglasniji u tapšanju i odobravanju. Novopečene žrtve se nalaze okružene drugim osobama koje rade to isto, povedene ovim prvim. Slušaju više od dva sata fino obučene osobe koje im predstavljaju posao kao veoma lak i jednostavan. Primeri ljudi „baš kao što su oni“ često se ponavljaju kako bi prikazali kako je lako zaraditi novac sa tom MLM kompanijom. Potpuni stranci su ispoljili svoje interesovanje o njima i pitali ih o svojim snovima. Veliki broj prisutnih insistira da je MLM metod poslovanja veoma lak i dokaziv, i da ne zahteva mnogo vremena. Logično bi bilo da mnoge pridošlice na ova društvena okupljanja kažu: „Ne, ja bih prvo da dobro razmislim o svemu ovome i da proverim šta drugi kažu o toj kompaniji“. Ali obično ne bude tako zbog velikog pritiska od strane prisutnog okruženja. Kada osoba nije sigurna kako treba da reaguje ili se ne oseća prijatno u specifičnom okruženju, koncept društvenog dokaza diktira da se povinuje ponašanju okruženja.

Psiholog Dr. Solomon Aš demonstrirao je potencijal društevnog dokaza kao jake tehnike za promenu ponašanja i stavova. U svom eksperimentu okupio je grupu ljudi, navodno volontere, oko jednog stola. Međutim svi sem jednog pravog volontera (koji u to naravno nije bio upućen) bili su saradnici doktora Solomona. Grupi su date karte sa iscrtanim linijama različitih dužina i svaka osoba u grupi imala je zadatak da odredi koje linije su bile iste dužine. Saradnici dr. Solomona su dobili zadatak da daju netačne odgovore, a pravi volonter je bio pretposlednji u nizu da da odgovor. Mada je tačan odgovor bio više nego očigledan, volonter se u 36,8% ispitivanja povinovao ostatku grupe i pružio netačan odgovor. 75% drugih volontera je bar u jednom ili dva slučaja takođe pružilo netačan odgovor kao i ostatak grupe.

Poenta je da MLMovi koriste društveni dokaz i psihologiju mase kako bi kroz uticaj na ponašanja i stavove vrbovali nove članove, provlačeći ih kroz skup unapred pripremljenih društvenih okupljanja i razrađenih tehnika manipulacije.

Međutim, tu nije kraj. Potrebno je sve te žrtve zadržati unutar MLM sistema što je moguće duže, na prvom mestu isključivo iz materijalnih principa. Tako smanju šanse da će neko od njih požaliti, ili zatražiti pare nazad, a još manje pokrenuti sudski proces. Dokle god su ukopčani u taj sistem, utoliko više će svoj novac ulivati u njega.

Stereotipi

Pripadnici neke određene društvene grupe imaju osobinu da stvaraju specifične stereotipe, kako prema sebi tako i prema drugima. Po wikipediji, stereotip se odnosi na sledeće:

Stereotip se najčešće zasniva na pretpostavci da pripadnici druge grupe imaju odeđene osobine koje su samo njima svojstvene i po kojima se razlikuju od drugih. Takođe, stereotip podrazumeva da osobine koje su karakteristične za neku grupu moraju imati svi pripadnici date grupe. Stereotipi se dele na pozitivne i negativne. To su generalizacije koje se zasnivaju na minimalnom poznavanju grupe o kojoj se govori. Prilikom stvaranja stereotipa osobe se najčešće grupišu prema etničkoj pripadnosti, religiji, seksualnom opredeljenju, polu ili prema bilo kojoj drugoj kategoriji.

Stereotipi se mogu bazirati na specifičnoj osobini grupe ili osobe kojoj su pripisani. Kao posledica ovoga javlja se pogrešna slika koja često postoji o određenoj osobi ili grupi. Takođe, stereotipi negiraju individualnost osobe. Oni mogu predstaviti osobe dosta šturo, površno, samo na osnovu njihovog pola, nacionalnosti, seksualne orijentacije, neke mane ili telesnog nedostatka.

Faktori koji su doveli do stvaranja stereotipa su istorijski faktori, generalizacija, prvi utisak, pojednostavljivanje, preterivanje, rasizam, homofobija i druge forme diskriminacije, povezanost sa drugim grupama…

Jedan stereotip je deo kulture kako nacije o kojoj se u stereotipu govori tako i nacije koja je isti izmislila. Shodno podeli na pozitivne i negativne, stereotipi ne moraju samo stavljati određene nacije u inferiorni (povlašćeni) položaj, već takođe veličaju i uzdižu određene osobine i nacije. Treba napomenuti da različite nacije mogu imati i upotrebljavati različite stereotipe.

Neki primeri negativnih stereotipa:

  • sve plavuše su glupe
  • samo muškarci mogu biti pravi doktori
  • svi belci su rasisti
  • svi crnci su lenštine i kriminalci

[Interesantan članak Novosti na temu predrasuda i stereotipa. Preporuka sa moje strane.]

MLM-om vladaju stereotipi i to ne mali broj. Ako bih izdvojio neki od njih, prvi bi bio uverenost da je MLM najbolji posao na svetu i da je klasičan posao najveća prevara. Što je naravno daleko od istine. Takođe imaju tendeciju kada drugi porede MLM sa piramidom, da uzvrate kako je svaki posao piramida. Svaki MLM vernik će žestoko braniti stavove poput navedenog i gledati da ih pokrepi raznim „argumentima“ naučenim tokom MLM obuke, koje uglavnom čine drugi stereotipi kao i razne teorije zavere, a sve kako bi pobornik MLM-a opravdao prvenstveno svoje lične stavove i lična uverenja, i tako stao u odbranu svog kvazi biznisa (često se može primetiti da komentari MLM pobornika veoma liče jedan na drugi). U realnosti, pobornici i branioci MLM-a podležu grupnom razmišljanju, po kome su oni na pravoj strani, da se treba žrtvovati zarad glavnog cilja, pa makar to „žrtvovanje“ znači zaduživanje, prodaju nekretnina, prekid prijateljstva, odvajanje od voljene osobe, raskid ili razvod braka.

„Sledi svoj snove“ – uzrečica koja se izuzetno potencira u MLM-u već decenijama, a isto tako služi da bi se opravdalo mnogo toga što ne valja u MLM-u. Na primer, kada se treba ograditi od kritike, glasnogovornici će reći sledeće: „Čuvajte se kradljivaca snova, jer će Vam urušiti biznis“. Drugi primer, kada treba izbegnuti kritiku na način rada: „Nisi dovoljno razradio svoje snove, zato ti ne ide.“ Postavljanje nerealnih snova i ciljeva je drugi glavni stereotip MLM-a, čija je svrha da drži članove u nekoj vrsti opijenosti, nalik narkomanskoj, gde jedino o čemu razmišljaju su njihovi snovi i šta je potrebno (sa MLM tačke gledišta) da dođu do njih. A sa gledišta MLM-a, tj. osnivača kompanije i njegovih/njenih glasnogovornika, treba samo slediti samo ono što oni kažu, i to bez pogovora, i ne postavljati mnogo pitanja kada dođe vreme da se uplatiti novac.

Stavimo se na trenutak u ulogu žrtve, koja se našla pozvana na jednom od društvenih okupljanja. Okružena je osobama nalik njoj: radnim, vrednim, sa sličnim moralnim i etičkim stavovima. Sama žrtva i drugi koji su tu po prvi poput nje, su saslušani sa velikom pažnjom i razumevanjem. Osobe, za koje nikad nisu imale ni tračak sumnje, rekle su im da su njihovi snovi mogući i ostvarivi, i još su dale svoj lični primer. Sa suprotne strani nisu se čuli oprečni stavovi jer ih od starta nije ni bilo. Žrtva koja nije upućena u detalje o samom poslu, potpada stereotipima kako je klasičan posao loš, da je MLM pravi put, i pod grupnim pritiskom donosi odluku da uđe u biznis i uplati novac. Odluku koja će je skupo koštati i koja je sama po sebi bila sasvim suluda. Jedan takav primer imate u ovoj temi.

Još neki od stereotipa vredni pomena: MLM obezbeđuje pasivan prihod (netačno, jer sem vlasnika koji će jedino držati govore svom stadu, svi ostali će morati konstantno da regrutuju nove saradnike zbog odlaska starih), MLM biznis je nasledan biznis (često forsiraju ovu tvrdnju bez i jednog dokaza o tome da je neko nasledio MLM biznis), uverenost da drugi beže od MLM-a samo zato što ga ne razumeju ili zato što su lenji, ne žele da rizikuju i tome slično (poenta je obuzdati kritiku i prikazati druge kao manje inteligentne ili glupe čim odbijaju tako „dobar“ MLM biznis).

Posvećenost

Većina uključenih u MLM-u su svojevrsna žrtva sopstvene posvećenosti i doslednosti. Posvećenost i doslednost polazi od toga da kad jednom napravimo važnu odluku, pa makar to bila neka poslovna odluka ili odluka za koga ćemo glasati na sledećim izborima, dolazi do velikih psiholoških pritisaka da se držimo te odluke („teramo inat“), čak i kada se suočimo sa informacijama koje govore negativno o samoj odluci, pa čak i kada su te informacije veoma ubedljive i logične. Kulturološki gledano, doslednost se posmatra kao dragocena karakterna osobina, i većina ljudi žele da se predstave kao dosledne osobe, osobe koja se drže svojih odluka i stavova. Međutim ova osobina se često zloupotrebljava od strane nemoralnih i nečasnih osoba, naročito u MLM-u.

Još jedan razlog manjka žalbi na MLM, jeste upravo ta posvećenost. Novopridošli članovi, koji su uplatili novac u MLM, i ushićeno govorili svojim prijateljima i rođacima, će upravo tada isticati svoju posvećenost poslu i naravno braniće svoju odluku. Kada crv sumnje počne da ih izjeda iznutra i pojave se znaci mogućeg odustajanja, ta ista posvećenost i doslednost biće iskorišćena protiv njih, kada ih instruktor, lider ili sam vlasnik firme prekori da nije osoba koja se drži svojih stavova i odluka, ako će tek tako da zanemari sve što je pred drugima rekao/la. Česti pozivi, sastanci i nedeljni seminari su upravo tu da učvrste veru i posvećenost u biznis, i da smanje koliko je to moguće šansu da neko odustaje.

Jer, da bi nešto danas proglasilo prevarom, mora neko da se požali da je prevaren. Isto kada vam ukradu novac ili neku vrednu stvar, ako ne prijavite krađu ništa se neće desiti. Lopov, tj. prevarant će otići sa vašom imovinom.

Reductiones ad absurdum

„Svođenje na apsurdno“ – u engleskom govornom području poznatije kao argument strašila (Strawman argument) gde je cilj da se opovrgne zadato tvrđenje pokazujući da neznatno drugačije ili pogrešno tumačenje tvrđenja dovodi do apsurdnog ili smešnog zaključka, pouzdajući se na to da publika ne primećuje da se argument zapravo ne odnosi na početno tvrđenje. Nešto što se često koristi u MLM-u, naročito kod pravljenja poređenja i zaključaka koji kada se sagledaju imaju male ili nikakve veze sa početnim tvrđenjem.

Na primer, jedna od takvih argumentacija koju često susrećem: „Kako može ovaj MLM biti piramida, pa MLM je dokazan sistem poslovanja ? FTC je 1979 godine doneo odluku da Amway nije piramida, što znači da MLM nije piramida.“ – Presuda se odnosila isključivo na Amway, tako da je apsurdno dovoditi u vezu neku drugu MLM kompaniju sa njom. Drugi primer bi bio: „Kako može taj MLM da bude prevara kad postoji više od 10 godina ?“. Kada im ukažete da su MLM kompanije poput Fortune High Tech Marketing-a (skraćeno FHTM) osuđene nakon 10ak godina poslovanja izmisliće neki novi izgovor tipa: „To su piramidalne šeme koji se prave da su MLM-ovi“…Ovako mogu da razvlače u nedogled, samo kako bi skrenuli pažnju sa svoje prevare.

Kao odličan primer navešću open SCnet i to dva snimka, jer ne sadrže samo argumente strašila i stereotipe, nego i oslikavaju celokupnu atmosferu koja vlada unutar jednog takvog MLM-a. Treba imati u vidu da je SCnet ovde samo primer MLM kompanije, najviše zbog dostupnosti njegovih klipova na Youtube. Snimci drugih kompanija nisu tako dostupni javnosti ali ono malo što postoji od snimaka a naročito literature (Lyoness, Herbalife, Amway itd.) se ni malo razlikuje po svojim principima, stereotipima i „argumentima“.

Obratite pažnju na 20ti minut ovog snimka, kada vlasnik kompanije Robert Paušić objašnjava svom stadu klasičnu piramidu, gde uopšte ne spominje piramidu već drugu prevaru – lančana pisma. Njegov snimak obiluje stereotipima, apsurdnim stavovima i zamenama teza.

Da ne bude da pričam napamet, i da samo forsiram SCnet, evo i par dodatnih klipova:

Uverite se i sami u ono što kucam po ovim redovima.

Stid, krivica, strah, mržnja

Započeo sam temu kako bih ukazao na manjak pritužbi po MLMovima, odlutao sam malo više u opisivanju kakva atmosfera vlada unutar MLM kompanija, ali je poenta bila da ukažem na bitne činjenice koje najviše mogu da utiču na postojeće i bivše članove, naročito na njihovu odluku da li će pokrenuti žalbu (sudsku, medijsku, javnu) protiv kompanije i njenih čelnika ili će odustati od svega toga. Treba tu i dodati najjače oružije koje koriste MLMovi, a to su stid, krivica, strah i mržnja.

Stid se u velikoj meri oslanja na posvećenost i doslednost. Stavimo se opet u noge žrtve koja je prisustvovala okupljanjima porodice, rođaka, prijatelja, i na kojima je vatreno branila svoj stav i svoju kompaniju, i sada se našla u neobranom grožđu nakon što je donela odluku da napusti kompaniju. Razgraničavamo dva pravca u vezi stida koji oseća ta osoba. Jedan pravac je gde žrtva oseća postiđenost što je ispala naivna i glupa, i što treba svim osobama kojima je prkosila da prizna da su bili u pravu. Ponekad je taj stid dovoljno jak da se žrtva ne usudi da komentariše bilo šta u vezi svoje bivše poslovne prilike, praćeno dubokom depresijom zbog izgubljenog vremena i novca. Retki su ti koji će na sav glas pričati o svojoj sramoti i priznati da su bili aktivni saučesnici u velikoj obmani. Ako nekako prebrode svoj stid i sramotu, uobičajeno je da nisu u stanju da pokrenu tužbu protiv kompanije, jer su finansijski u velikim dugovima i prinuđeni su da rade non-stop kako bi nadoknadili izgubljen novac. Takvi će teško naći vremena i živaca za tužbe i sudske procese. MLMovima čak odgovara tip osoba koje se zadužuju ili uzimaju kredit kod banaka, jer znaju da takve osobe neće moći da izdrže povlačenje po sudovima. Drugi primer stida je kada osoba još uvek veruje u MLM sistem, ali je iz nekih razloga prinuđena da ga batali, pa se našla postiđena prema svojoj grupi što je morala da je napusti. Ovde se uglavnom radi o budućim povratnicima u MLM tako da će teško neko od njih da se požali.

„U ovom poslu ne može da ti bude kriv ni šef, ni vlasnik kompanije ni instruktor. Ti si šef i vlasnik svog privatnog biznisa, za svoj uspeh i neuspeh si sam kriv. “ – primer kako izgleda igranje sa krivicom saradnika i zamena teza. I ovde se mogu primetiti stereotipi i argument strašila. Saradnik-distributer unutar MLM-a nije vlasnik svog poslovanja jer ne poseduje ništa od kompanije (ne poseduje akcije kompanije, nema vlasništvo nad kompanijom, ne učestvuje ni u kakvoj odluci vezanom za poslovanje same MLM kompanije itd). Treninzi, sastanci i obuka dolaze od same kompanije, koja obično ponavlja iste bajke (najbolji posao, lako je samo treba pratiti upustva, ne treba znanje itd), i na njima se stalno potencira da su saradnici sami krivi ako omanu, što naravno nije istina jer niko od saradnika nije svestan da mu se serviraju laži i da je sistem unapred namešten gde je mnogima suđeno da omanu (samo ne gazdi firme).

Sa zastrašivanjem se počinje još od prvog sastanka, kada se potencijalni saradnici zaplaše da mogu propustiti jedinstvenu životnu priliku. Potom im se uvaljuje strah da će ostati u onih 95% prosečnih ljudi, dok će samo onih 5% (putem MLM-a naravno) ostvariti svoje snove i ciljeve, praćeno sitnim ucenama tipa „da li želiš deca da ti sutra gladuju jer se nisi dovoljno trudio da razviješ svoj biznis ?“ Potom im se uvali strah od odustajanja, jer samo gubitnici odustaju. Uvek se nađe neki „primer“ kako je prošao neko ko je odustao. Pored tih strahova potenciraju se i drugi, mnogo bitniji za samu temu. Saradnici se zaplaše da mogu biti tuženi iz raznih razloga, naročito ako pričaju nešto loše o kompaniji (osnivači i čelnici MLM kompanija naročito ne podnose kritiku). Često im se to nabija na nos tokom društvenih okupljanja, praćeno pretnjom da kompanija ima svoj tim advokata i obično se navede primer nekog tamo što je „lupetao“ i šta se sa njim dogodilo.

Za mržnju će neko reći da je nemoguća u MLM-u i da može samo da se pripiše osobama van MLM-a, na primer kritičarima poput mene i mojih kolega. Odkud mržnja u MLM-u kada su tamo svi pozitivni, veseli i složni ?! Verovali u to ili ne ali mržnja postoji u MLM-u. Nastaje postepeno tokom obuke gde se prvo započinje sa netrpeljivošću prema klasičnom poslu, praćeno ismevanjem svih van MLM-a koji navodno mora da se povinuju svakakvim zahtevima i prohtevima svojih šefova i direktora. Ako je saradnik još uvek zaposlen u klasičnoj firmi, netrpeljivost prema nadređenima vremenom narasta u pritajenu agresivnost, praćeno odbojnošću prema kolegama sa posla, koji ne žele da budu „slobodni“ (obično kad odbiju ponudu da se priključe MLM-u). Odbijanja, neuspeh u „poslu“ i sukob sa neistomišljenicima dovode do nagomilavanja besa, koji članovi MLM-a imaju problema da kanališu jer su dužni da se pridržavaju osnovnih MLM postulata o pozitivnom stavu i projektovanju utiska uspešnosti (makar i taj utisak bio posve lažan). Naravno, i tu će im „pomoći“ njihovi instruktori i mentori, tako što će usmeriti sav taj bes na rodbinu, prijatelje, kolege, bivše članove, a naročito kritičare.

Za bivše članove i kritičare u MLM-u su odvajkada imali „lepe“ reči. Onima koju su odustali najčešće bi nalepili epitete: lenštine, neradnici, gubitnici, pijandure, nasilnici itd…Za kritičare je rečnik bio još gori, gde je najviše prednjačio Amway, koji se nije libio da kritičare naziva slugama Pakla i Sotone, kojima ništa nije sveto i koji žele da porobe taj slobodarski Amway narod…U prevodu sve što podržava Amway je blagosloveno od Boga, sve što je protiv i kritički nastrojeno je obuzeto od strane Satane. Saradnici i distributeri vremenom postanu tako programirani da preziru svoju porodicu i prijatelje (jer ih sputavaju na putu do slobode), da ignorišu sve činjenice koje se kose sa stavovima kompanije (ignorisanje „negativnosti“), i da žive u karakterističnoj eho prostoriji sa drugim MLMovcima potpuno odsečeni od realnosti, gde samo odjekuje jedno te isto:

    • niko ne poznaje dobro MLM sem tvojih instruktora, mentora, tvoje braće i sestara u biznisu
    • niko, pa čak ni tvoja porodica i prijatelji nisu u stanju da razumeju ovaj biznis
    • bilo ko da kritikuje je neznalica, plaćen od konkurencije, teži da nam uruši snove i takve morate izbegavati zbog svoje budućnosti, zbog svog uspeha
    • samo mi znamo šta je najbolje, samo mi znamo da se borimo sa izazovima, ostali što čitaju gluposti po internetu se plaše da napuste svoju zonu komfora i takvi ništa neće ostvariti u životu, nikada neće osetiti slobodu koju mi osećamo
    • sve budale koje vas danas pljuju za koju godinu će dolaziti da vam se izvine kada im pokažete da je odluka koju ste doneli bila prava
    • itd..

Potrebno je mnogo vremena da prođe da bi se razmrsilo ovo klupko zamršenih stavova, strahova i uverenja.

Zaključak

Svako može da podlegne ovim neprikladnim uticajima i tehnikama, ali moram da naznačim da su najranjivije osobe koje prolaze kroz teške životne probleme i promene, i one su najčešće meta ovakvih protuva. Decenijama su sekte vrbovale svoje članove po fakultetima i univerzitetskim domovima jer su znali da su mnogi studenti emocinalno ranjivi zbog odvojenosti od svoje porodice. Isto tako razvodi, skorašnja smrt člana porodice, gubitak posla, gubitak voljene osobe, preseljenje u novo okruženje stavlja osobu u teže emocinalno stanje nego što je to uobičajeno. Takve osobe su izgubile glavni oslonac u svom životu i bore se da povrate tu ravnotežu. Kada ih MLM navuče, proguta i na kraju ispljune, od stida, srama i depresije, zbog dugova, teško će smoći snage i finansije da odu kod advokata i pokrenu tužbu. Još manje ako se plaše da će se zameriti onima koji su ostali, da će biti označeni kao glavni krivci ako se zbog njihove žalbe šema uruši (vlasnici firme neće sigurno okriviti sebe nego će tražiti žrtvu da ponese celo breme krivice) i da će sav bes biti  usmeren na njih.

Svedočanstva i iskustva nekadašnjih članova Herbalife-a su veoma potresna i žalosna. Svi su ušli sa velikim očekivanjima i nadanjima, pritisnuti teškom finansijskom situacijom, zdravstvenim problemima unutar porodice, obećanjima o boljem životu i zaradi. Obmanuli su ih (nisu im pokazali dokument na kome piše da 90% učesnika u Herbalifu ne zarade apsolutno ništa), iscedili su im ogroman novac, i doveli ih do prosjačkog štapa. Prošli su kroz pakao, ignorisali porodicu sve u nadi da će možda kad dostignu tu višu karijeru, povratiti deo para i izvući se iz dugova. Na kraju izgubili su sve, ne samo pare, već i prijatelje, porodicu, poverenje drugih i svoje samopoštovanje.

Radili su od 5 ujutru do 10 uveče, želeli svim snagama da ostvare uspeh u ovom „poslu“. Ostvarili su samo gubitak, ne zato što nisu dovoljno radili već zato što je nemoguće zaraditi kroz prodaju proizvoda.

Sigurno je da će neko postaviti pitanje „Zašto se ništa ne preduzima da se suzbije ova globalna prevara ?“ Odgovor na to pitanje dao je Robert Fitzpatrick, Američki ekspert za piramidalne šeme, u svom radijskom intervjuu za SGU (thescepticsguide.org).

Počevši od 9. minuta intervjua, Fitzpatrick objašnjava povezanost između administracije SAD-a (vlasti) i MLM kompanija. Kompanije kao što su Amway, Herbalife, NuSkin, MaryKay… i njihova lobistička organizacija DSA su glavni donatori senatorima Republikanaca. Pored toga, vlastima u Americi se ne isplati zatvaranje ovih MLM-a jer im to prvenstveno ne donosi glasove. Ako si u šemi mrziš vlast, ako nisi prosto te nije briga. Gašenjem vlast samo gubi na glasovima. Drugo, zatvaranjem vlast biva označena kao glavni krivac jer će vlasnici i njihovi verni papagaji svaliti svu krivicu na organe vlasti. Upravo se to dogodilo kod zatvaranje Vemme, gde su organizator i njegova prateća ekipa opleli po FTC kako ih je nepravedno označio i zatvorio na pravdi boga. Treće dokle god šema radi, neko će tu uspeti da zaradi pare. Naravno svako se nada će baš on biti u grupi onih koji zarađuju, a ne među većinom gubitnika. Četvrto da bi se zatvorile ove piramidalne prevare treba oformiti posvećenu ekipu eksperata koji će raditi na tome da se taj proces odradi što brže i efikasnije. A to sve košta i para i vremena, a potrebna je pre svega politička volja.

Ja lično ne sumnjam da Američka administracija nije svesna da su MLM-ovi teške prevare, već da su dobro upoznati šta konkretno rade. Problem je što ne mogu da ih zatvore tek tako preko noći i što bi morali da pozovu na odgovornost sve političare i ličnosti od autoriteta (ekonomisti, profesori, pastori) kojima su MLMovi plaćali decenijama da prisustvuju velikim okupljanjima i drže motivacione i govore podrške MLM načinu rada. To bi bio potres velikih razmera koji bi potpuno zasenio ponzi prevaru Bernarda Mejdofa (drži rekord od 40 godina). Mnogi bi tražili odštetu od države i zahtevali da se kazne svi koji su pomogli da se ova obmana održi svih ovih godina. To bi bio red neslućenih razmera, jer su državni organi u SAD-u svojim višegodišnjim nečinjenjem doveli do toga da su MLMovi poput Amway i Herbalife praktično zbog prećutne podrške dobili dodatni argument na ime višegodišnjeg „poslovanja“. Njihovi MLM zastupnici neće se nikada libiti da navedu kako postoje već decenijama i koriste upravo taj argument kako bi predstavili sebe da nisu prevara, jer da jesu navodno već bi bili zatvoreni do sada.

Ako je iole neki pokazatelj da se stanje menja malo po malo na bolje, to je upravo primer Vemme. Pretpostavka kritičara je da Vemma treba da posluži kao kalup za buduće okršaje sa drugim MLM kompanijama u okviru sudske prakse, tako da ih pre ili kasnije natera da same promene svoj način poslovanja. Vlasti u Americi bi najviše odgovarao takav razvoj događaja ali sadašnji tempo obračuna sa Vemmom ne uliva mnogo poverenja da će ceo taj proces moći da uradi nešto na polju sputavanja poslovanja MLM-a u neko kratko vreme. Prethodni sudski slučajevi sa zatvaranjem MLM-a kao što je FHTM, trajali su po nekoliko godina tako da ne treba očekivati da će se taj proces odjednom ubrzati.

Za utehu je da svakim danom raste svest ljudi o MLM-u, a naročito su sve glasniji kritičari koji žele da stane na put ovoj prevari. Malu doprinos tome na ovim prostorima pružio je i ovaj blog. Ako ste jedna od osoba koja je napustila MLM ili znate nekog takvog uputite ga obavezno na ovaj članak. Možda ga/nju neće ubediti da odmah krene u akciju protiv svoje prethodne kompanije ali će sigurno pomoći u procesu zalečenja i deprogramiranja od uticaja MLM učenja. Ako već ne možemo da animiramo više njih da javno dignu glas protiv ove pošasti, bar možemo da informišemo druge šta se krije iza te kulise o pasivnoj zaradi i finansijskoj slobodi, i na taj način ih odbijemo od MLM-a.

Advertisements