Pompezan naslov i to sa razlogom. Inspiricija je članak iz Blica: Čovek koji je izveo NAJDRSKIJU PREVARU U ISTORIJI i koji svima preporučujem da obavezno pročitaju.

U kratkim crtama Blic tj, BBC (od koga je Blic preuzeo vest) se pre svega vodi senzacijom kada je reč o promociji knjige „The Confidence Game“, odakle originalno potiče vest o najdrskoj prevari u istoriji, mada je Blic loše preveo/prekrstio naslov knjige u “Veština obmane”. Precizniji prevod bi glasio „Igra poverenja“ ili možda „Kako izigrati poverenje“.

Dakle, Škotski prevarant Gregor Mekgregor ostaće upamćen kao osoba koja je izvela jednu od najvećih prevara sredinom 19. veka, naročito ako gledamo koliko bi danas iznosio iznos novca koji je on proneverio.  Međutim ono što je, za ovaj blog i svi koji ga prate bitno, jeste metodika kojom se poslužio Mekgregor da obmane narod i veliki broj investitora  koji su se upecali u bajku o obećanoj zemlji.

Ta zemlja, malo veća od Velsa, bila je toliko plodna da je kukuruz rađao tri puta godišnje. Voda je bila toliko čista i bistra da je gasila i najveću žeđ, a reka je bila prepuna zlata. Drveće je obilovalo sočnim plodovima, a šuma je vrvela od divljači. Njegova priča, koja je prikazivala egzotičnu, rajsku sliku života u dalekim predelima, bila je sušta suprotnost u odnosu na turobnu, kišovitu stenovitu Škotsku.

Šta nam to obećavaju u MLM-u što je sušta suprotnost sa situacijom u kojoj se većina nas nalazi ? Sloboda, ekonomska nezavisnost, bolji život itd…Sami izvucite zaključak da li je ta propaganda realna kao i što je bila realna Mekgregorova vizija obećane zemlje.

Mastori obmane su odavno shvatili da ubeđivanje mora da odgovori na dva veoma važna aspekta ljudske motivacije: podsticaj, koji će ih naterati da nešto urade i inertnost, koja sprečava tu želju. Socijalni psiholozi Erik Nouls sa Univerziteta Arkanzasa i Džej Lin sa Univerziteta Vajdner formalizovali su tu ideju kada su imenovali dve različite taktike ubeđivanja.

Češća je prva, alfa taktika, a sastoji se u povećavanju privlačnosti nečega. Druga, omega taktika, smanjuje otpor prema nečemu. U prvoj, činite sve što možete da svoj predlog učinite privlačnijim. Razvijate priču u njegovoj pozadini: zašto je to jedinstvena prilika, zašto ste vi savršena osoba da to uradite, kakvu korist će imati svi učesnici itd. U drugoj, dajete sve od sebe da zahtev ili ponudu predstavite toliko jednostavno da nema razloga za brigu: zašto to ne bih učinio? Šta imam da izgubim?

Jednom rečju: možete me ubediti u nešto tako što ćete učiniti sve da to poželim i umanjiti razloge zbog kojih bi morao da odustanem.

Psiholog Tori Higins sa Univerziteta Kolumbije, smatra da je na ljude lako uticati na jedan ili drugi način: neki su fokusirani na napredak i moguću korist, a drugi na gubitke i izbegavanje grešaka. Pristup koji objedinjuje alfa i omega taktiku prihvatljiv je za oba mentalna sklopa i ima univerzalnu privlačnu snagu, a Mekgregorov predlog je primer te moćne kombinacije.

Treba li komentarisati ovaj citat ? Mekgregor je (tabloidno) označen kao osoba koja je izvela najdrskiju prevaru u istorji koristeći se gore opisanim metodama. A MLM kompanije i njeni glasnogovornici rade upravo to isto i to u današnje vreme. Da li zbog toga zaslužuju epitet „NAJDRSKIJE PREVARE“ ?

Da budem iskren ova tema je pre svega posvećena knjizi „The Confidence game“ jer objašnjava sa naučne strane kako i zašto prevare poput MLM uspevaju da namame toliki narod i da ga zadrže dovoljno dugo dok sam ne odustane. Za MLM se može reći da su doktorirali metodiku obrade žrtve u takvoj meri da je mali broj onih koji će požaliti da su prevareni. Iz tih razloga smatram da je MLM NAJDRSKIJA PREVARA koja postoji i moja sledeća tema će se upravo baviti činjenicama zbog kojih se MLMovi slabo provlače po sudovima i zašto je tako mali broj žalbi protiv njih.

Advertisements