Postoje dve karakteristične grupe koje se bave MLMom. Razlikujemo na prvom mestu aktivne učesnike i pasivne učesnike. Pasivne učesnike čine posmatrači sa strane, koji se isto dele na dve grupe: zagovornike MLM-a i kritičare MLM-a.

Aktivni učesnici su takođe tipski razdeljeni na:

– MLM „Guštere“
– MLM „Zvezde“
– MLM „Trenere“
– MLM „Navijače“

Dok na drugoj strani su:

– zagovornici MLM-a
– kritičari
– protivnici

Krenućemo prvo od aktivnih učesnika:

„Gušteri“

„Gušteri“ čine 96-99% svih učesnika MLM. Sve MLM novajlije prolaze kroz „gušter“ fazu, a iznad njih je obično „zvezda“ ili Tip II tj. Tip III.

Ovo je ujedno najopasnija od svih faza jer nju čini većina MLM-a učesnika koji ostaju bez uloženog novca. Da podsetim još jednom, statistički u MLM-u  99% njh ne ostvari dobitak ili završi sa pozitivnom nulom. Razvoj učesnika ove faze je sledeći:

Tip I: Opipava teren

Tip I guštera je samo tu da osmotri teren. Početno uzbuđenje je splaslo i spreman je da odustane. Može se desiti da ostane još neko vreme, ali je već pri kraju strpljenja. „Zvezda“ tada obično mora da reaguje kako bi ga zadržala u svojoj mreži, inače je odustajanje neminovno.
Oni što odlaze najčešće potpadaju pod Tip I. Došli su do zaključka da im ne odgovara, ili se osećaju prevareni i obmanuti lažnim potencijalima MLM-a. Najglasniji su u kritici sistema, te ih zbog toga Tip III kritikuje da nisu imali dovoljno strpljenja, da su lenštine, propaliteti, negativci i slično.

Tip II: U potrazi za blagom

Tip II nastavlja dalje, ohrabren pričom svoje „zvezde“. I dalje će gubiti novac ali je usredsređen sa namerom, šta god da se desi, on ili ona ima da nauči da vodi taj biznis (u prevodu ne vodi se razumom nego inatom). On/ona ulaže svoj novac u nove motivacione kurseve i dodatna pomagala, pod pretpostavkom da će naučiti kako da proda svoj biznis i privuče druge. Ide svesno u minus, u nadi da će se stanje poboljšati u skorijoj budućnosti.
Za Tip II je takođe karakteristično preskakanje iz jedne šeme u drugu, uz stav da će možda u sledećoj konačno naći taj dugo očekivani uspeh ili će naići na osobu sa viših nivoa od koje će naučiti/saznati kako da „napreduje“.

Tip II takođe nema svetlu budućnost:
– ili  ostaje i dalje zaglavljen na istom mestu
– ili se vraća na Tip I ako ne ostvari „uspeh“
– ili sazreva u Tip III „Guštera“

Tip III: Pluta na površini
Tip III „guštera“ je naučio da proda i uvuče druge, dovoljno da bude na pozitivnoj nuli. Međutim, nema dovoljno talenta da proširi svoju mrežu sledbenika kao što je slučaj kod sledećeg tipa „zvezde“.
Izuzetno mali broj Tip III „guštera“ uspeva da dostigne status MLM „Zvezde“.

MLM „Zvezde“

„Zvezda“ je „vođa“, alfa lider čopora,  lojalne grupe sledbenika sa kojima se često susreće, održava sastanke, ohrabruje i vodi. Zarađuje održavanjem seminara i obuka, nosi titule tipa Predsednik, Direktor, Dijamant, Rubin; može da bude i autor par knjiga o mrežnom marketingu.
Razlikuju se dva podtipa: zvezde prodavci i zvezde regruteri.

„Zvezda prodavac“
„Prodavac“ je tu da pomogne celom timu, da svi budu bogati. Pokloniće pažnju novopridošlima, pružiće motivaciju onima kojima je potreba, pohvaliće one koji su to zaslužili, i u suštini biće super-zvezda koja uči svakoga kako da proda. Naravno, on ostvaruje veliku zaradu, jer uzima procenat od svake prodaje koju ostvaruju članovi tima ispod njega.

U teoriji to je glavna zvezda MLM-a: uči svoje sledbenike da vrše prodaju i tako ostvaruje zaradu. U praksi, ovaj podtip nije glavni pokretač MLM-a, štaviše ovaj podtip ne postoji u realnom svetu već predstavlja samo teorijski model.

„Zvezda regruter“
„Regruter“ obezbeđuje konstantan priliv novih članova, kako bi se nadoknadio manjak „Guštera“ koji odustaju tokom vremena. Procenat odustajanja u MLM-u je neuporedivo veći u poređenju sa bilo kojim klasičnim biznisom. To nije posledica toga što su ljudi lenji i neće da „rade“ već se radi o prostoj činjenici da članovi tokom vremena shvate da nije sve tako idilično kako se priča na seminarima, treninzima i sastancima, i da je akcenat na regrutaciji novih članova a ne u poslovnoj mogućnosti.

Regrutovanje novih članova je jedino što interesuje ovaj podtip, koji u praksi čini 99,9% svih MLM-a. Najčešće vrbuju Tip III „guštera“ kao svog zamenika od koga prave svojevrsnu kopiju sebe (tzv. Zvezdin potrčko). U slučaju kolapsa MLM kompanije u kojoj se nalaze, prelaze sa celom svojom strukturom u sledeću ili osnivaju svoju kompaniju, zadržavajući pri tome prethodni oblik (odnos upline-a i downline-a se ne menja).

Ovaj podtip zvezde je jedini koji se sreće u praksi.

MLM treneri

MLM „Treneri“, MLM „Edukatori“ su slični „Zvezdama“ samo što svoje „znanje“ nude svima koji su spremni da plate. Oni su konkretno određena vrsta plaćenika, jer najplaćuju svoju obuku. Takođe se dele na dva podtipa: prodavci i regruteri.

Prodavac, kao što mu samo ime kaže prodaje svoje znanje, s tim što većina njih predaje tehnike regrutovanja drugih i kako obezbediti kontakte, uz prateće motivacione priče i pričice. Poenta je da 99,9% ovih „Trenera“ ne prave razliku između prodaje i regrutovanja. Kod njih je: regrutovanje = prodaja.

Neki od „Trenera“ su takođe „Zvezde“ dok se trude da ponude obuku radi ostvarivanja veće zarade za sebe, a da sama obuka bude izgovor za dalje regrutovanje (Treba ti pomoć oko tog MLM-a ? Zašto ne pogledaš ovaj drugi MLM ?) .

MLM „Navijači“

MLM „Navijači“, kao što su MLM advokati i MLM promoteri, su deo MLM „industrije“, mada nisu uobičajeno direktno uključeni kao tip „guštera“ ili „zvezde“. Podržavaju MLM model, imaju lični interes da sama industrija nastavlja dalje sa radom. Ponekad će se ponašati anti-prevarantski ali su uglavnom suzdržani kod izjašnjavanja u vezi „poslovne mogućnosti“ koja koristi MLM model poslovanja.

MLM advokati

Nema toliko advokata koji su usko specijalizovani za MLM u Americi a naročito van Amerike. U Americi ih ima oko pet ili šest. Većina njih ima svoj sajt gde su navedeni i objašnjeni osnovni zakoni MLM-a (zakoni koji važe samo u SAD-u). Treba imati u vidu da su oni tu sa namerom da brane MLM industriju od državne regulative (koju vrši FTC-Federal Trade Comission, a ponekad FDA-Food and Drug Administration i državni tužioci) i retko kad iznose stav o stanju u industriji ili kritikuju pojedine kompanije, jer uvek postoji šansa da mogu biti angažovani kasnije od strane te iste kompanije. Bilo bi apsurdno da „grizu ruku koja ih hrani“.

Drugim rečima, oni mogu da ponude savet u vezi zakona ali samo osnovno, i neće pružiti detaljniju konsultaciju ukoliko im se debelo ne plati. Najpoznatija MLM advokataska kuća je Grimes and Reese LLP, a od MLM advokata poznati su Geral Nehra (očekuje ga suđenje zbog umešanosti u TelexFree piramidu) i Kevin Thompson.

Asocijacija za direktnu prodaju – DSA (Direct Selling Association)

Asocijacija za direktnu prodaju je grupa posvećena odbrani MLM industrije. Svaka Američka država ima svoju DSA i sve one zajedno činu Svetsku Federaciju Asocijacija za direktnu prodaju (World Federation of DSA).

Radi se o privatnoj organizaciji, od čijih članova se zahteva da se pridžavaju jedinstvenog koda časti, koji navodno nudi poseban nivo zaštite za saradnike i klijente takvih MLM biznisa. Amway i Herbalife su članovi DSA. Do nedavno Avon je takođe bio član ali je javno istupio iz DSA uz komentar da svrha DSA više nije da brani samu MLM industriju već je cilj odbrana piramidalnih šema (da li je neko rekao Herbalife ?).

Kad ga već spominjemo, Avon je decembra 2014. osuđen da plati 135 miliona dolara zbog podmićivanja Kineskih zvaničnika.

Zagovornici MLM-a

Postoji veliki broj nezavisnih zagovornika MLM-a, koji govore protiv prevara, piramidalnih i ponzi šema, ali će retko kad kritikovati velike igrače ili samu industriju uopšte. Uglavnom se pozitivno odnose prema MLM-u i često ih angažuju kao konsultante. Mnogi od njih nude svoj stav i savet kao konsultanti.

Neki od njih će ukazati na nesuglasice u kompenzacionim planovima, i uputiće na opasnosti u industriji MLM-a, kao što su prevare, novi zakoni i tome slično. Mali broj njih će javno istupiti i reći „to je prevara“, sem ako država agencija nije već pokrenula neku akciju zbog kršenja zakona ili neke druge regulative. Mnogi od njih takođe izbegavaju pitanja o osnovnoj prirodi multi level marketinga i njegovoj bliskoj vezi sa piramidalnim i ponzi šemama.

Među inostrane zagovornike MLM-a spadaju Troy Dooley, Red Cook i drugi.

Protivnici MLM-a

Protivnici MLM su van MLM-a, i nisu umešani u rad MLM-a sem kao glas opozicije. Protive se mrežnom marketingu u potpunosti. Svrstaju se u dva tipa:

Protivnici MLM proizvoda (anti-prevaranti)

Protivnici MLM proizvoda se protive proizvodima koji nude neku prividnu vrednost (plasebo), imaju malu ili nikakvu upotrebnu vrednost ili se radi o prevarantskim proizvodima. VEĆINA takozvanih nutricionih proizvoda spada u ovu kategoriju. MLM firme najčešće guraju proizvode koji se ne mogu prodati tradicionalnim kanalima, diskutabilne korisnosti, i odatle potiču optužbe da MLM „valja“ proizvode preuveličane i lažne vrednosti.

Jedan od najvećih anti-prevaranata u SAD je Dr. Stefan Baret (Stephen Barret), mada se on pre svega bavi demistifikovanjem nadrilekarstva (nutricioni suplementi, suplementi koji pomažu u lečenju bolesti itd.).

Protivnici MLM modela poslovanja (anti-mlm)

Anti-MLM protivnici smatraju da je MLM samo legalizovana piramidalna šema i da je zato treba zabraniti. Statistički podaci podržavaju njihove stavove, mada su ti isti stavovi često na udaru od strane MLM zagovornika i predmet su rasprave već dugi niz godina i decenija.

Najglasniji protivnici MLM-a su Robert Fitcpatrik i Dr. Džon Tejlor, mada postoje i mnogi drugi. Moja malenkost takođe spada u ovu grupu protivnika MLM-a.

MLM kritičari

MLM kritičari sagledavaju probleme sa svih strana, upućuju na njih i diskutuju o njima bez biranja strane.

MLM kritičari nisu anti-mlm, već kritikuju samo određene strane MLM-a ali ih zbog toga često stave u isti koš sa protivnicima MLM-a, i budu meta napada zagovornika. Čak i ako kritikuju prevare i piramidalne šeme, napadaju ih jer smatraju da su anti-MLM.

MLM kritičari nisu zagovornici MLM-a, ali ih i protivnici MLM-a napadaju zbog „podrške prevarantskom biznis modelu“. Zbog svoje neutralnosti česta su meta i jedne i druge strane.

Kritičari zagovaraju, da pošto je MLM vrsta marketinga, njegova srž bi morao da bude marketing tj. prodaja a ne regrutovanje.

Poznati kritičari: Kasey Chang i BehindMLM.com

Lično se ne slažem sa pojedinim njihovim stavovima (npr. da MLM može biti legalan), ali moram da im odam priznanje da su umnogome doprineli u razbijanju, analizi i demistifikaciji raznih MLM-a, kao i da su u neku ruku kumovali nastanku ovog sajta.

Advertisements