Ko se sve danas bavi mrežnim marketingom ?

Postoje dve karakteristične grupe koje se bave MLMom. Razlikujemo na prvom mestu aktivne učesnike i pasivne učesnike. Pasivne učesnike čine posmatrači sa strane, koji se isto dele na dve grupe: zagovornike MLM-a i kritičare MLM-a.

Aktivni učesnici su takođe tipski razdeljeni na:

– MLM „Guštere“
– MLM „Zvezde“
– MLM „Trenere“
– MLM „Navijače“

Dok na drugoj strani su:

– zagovornici MLM-a
– kritičari
– protivnici

Krenućemo prvo od aktivnih učesnika:

„Gušteri“

„Gušteri“ čine 96-99% svih učesnika MLM. Sve MLM novajlije prolaze kroz „gušter“ fazu, a iznad njih je obično „zvezda“ ili Tip II tj. Tip III.

Ovo je ujedno najopasnija od svih faza jer nju čini većina MLM-a učesnika koji ostaju bez uloženog novca. Da podsetim još jednom, statistički u MLM-u  99% njh ne ostvari dobitak ili završi sa pozitivnom nulom. Razvoj učesnika ove faze je sledeći:

Tip I: Opipava teren

Tip I guštera je samo tu da osmotri teren. Početno uzbuđenje je splaslo i spreman je da odustane. Može se desiti da ostane još neko vreme, ali je već pri kraju strpljenja. „Zvezda“ tada obično mora da reaguje kako bi ga zadržala u svojoj mreži, inače je odustajanje neminovno.
Oni što odlaze najčešće potpadaju pod Tip I. Došli su do zaključka da im ne odgovara, ili se osećaju prevareni i obmanuti lažnim potencijalima MLM-a. Najglasniji su u kritici sistema, te ih zbog toga Tip III kritikuje da nisu imali dovoljno strpljenja, da su lenštine, propaliteti, negativci i slično.

Tip II: U potrazi za blagom

Tip II nastavlja dalje, ohrabren pričom svoje „zvezde“. I dalje će gubiti novac ali je usredsređen sa namerom, šta god da se desi, on ili ona ima da nauči da vodi taj biznis (u prevodu ne vodi se razumom nego inatom). On/ona ulaže svoj novac u nove motivacione kurseve i dodatna pomagala, pod pretpostavkom da će naučiti kako da proda svoj biznis i privuče druge. Ide svesno u minus, u nadi da će se stanje poboljšati u skorijoj budućnosti.
Za Tip II je takođe karakteristično preskakanje iz jedne šeme u drugu, uz stav da će možda u sledećoj konačno naći taj dugo očekivani uspeh ili će naići na osobu sa viših nivoa od koje će naučiti/saznati kako da „napreduje“.

Tip II takođe nema svetlu budućnost:
– ili  ostaje i dalje zaglavljen na istom mestu
– ili se vraća na Tip I ako ne ostvari „uspeh“
– ili sazreva u Tip III „Guštera“

Tip III: Pluta na površini
Tip III „guštera“ je naučio da proda i uvuče druge, dovoljno da bude na pozitivnoj nuli. Međutim, nema dovoljno talenta da proširi svoju mrežu sledbenika kao što je slučaj kod sledećeg tipa „zvezde“.
Izuzetno mali broj Tip III „guštera“ uspeva da dostigne status MLM „Zvezde“.

MLM „Zvezde“

„Zvezda“ je „vođa“, alfa lider čopora,  lojalne grupe sledbenika sa kojima se često susreće, održava sastanke, ohrabruje i vodi. Zarađuje održavanjem seminara i obuka, nosi titule tipa Predsednik, Direktor, Dijamant, Rubin; može da bude i autor par knjiga o mrežnom marketingu.
Razlikuju se dva podtipa: zvezde prodavci i zvezde regruteri.

„Zvezda prodavac“
„Prodavac“ je tu da pomogne celom timu, da svi budu bogati. Pokloniće pažnju novopridošlima, pružiće motivaciju onima kojima je potreba, pohvaliće one koji su to zaslužili, i u suštini biće super-zvezda koja uči svakoga kako da proda. Naravno, on ostvaruje veliku zaradu, jer uzima procenat od svake prodaje koju ostvaruju članovi tima ispod njega.

U teoriji to je glavna zvezda MLM-a: uči svoje sledbenike da vrše prodaju i tako ostvaruje zaradu. U praksi, ovaj podtip nije glavni pokretač MLM-a, štaviše ovaj podtip ne postoji u realnom svetu već predstavlja samo teorijski model.

„Zvezda regruter“
„Regruter“ obezbeđuje konstantan priliv novih članova, kako bi se nadoknadio manjak „Guštera“ koji odustaju tokom vremena. Procenat odustajanja u MLM-u je neuporedivo veći u poređenju sa bilo kojim klasičnim biznisom. To nije posledica toga što su ljudi lenji i neće da „rade“ već se radi o prostoj činjenici da članovi tokom vremena shvate da nije sve tako idilično kako se priča na seminarima, treninzima i sastancima, i da je akcenat na regrutaciji novih članova a ne u poslovnoj mogućnosti.

Regrutovanje novih članova je jedino što interesuje ovaj podtip, koji u praksi čini 99,9% svih MLM-a. Najčešće vrbuju Tip III „guštera“ kao svog zamenika od koga prave svojevrsnu kopiju sebe (tzv. Zvezdin potrčko). U slučaju kolapsa MLM kompanije u kojoj se nalaze, prelaze sa celom svojom strukturom u sledeću ili osnivaju svoju kompaniju, zadržavajući pri tome prethodni oblik (odnos upline-a i downline-a se ne menja).

Ovaj podtip zvezde je jedini koji se sreće u praksi.

MLM treneri

MLM „Treneri“, MLM „Edukatori“ su slični „Zvezdama“ samo što svoje „znanje“ nude svima koji su spremni da plate. Oni su konkretno određena vrsta plaćenika, jer najplaćuju svoju obuku. Takođe se dele na dva podtipa: prodavci i regruteri.

Prodavac, kao što mu samo ime kaže prodaje svoje znanje, s tim što većina njih predaje tehnike regrutovanja drugih i kako obezbediti kontakte, uz prateće motivacione priče i pričice. Poenta je da 99,9% ovih „Trenera“ ne prave razliku između prodaje i regrutovanja. Kod njih je: regrutovanje = prodaja.

Neki od „Trenera“ su takođe „Zvezde“ dok se trude da ponude obuku radi ostvarivanja veće zarade za sebe, a da sama obuka bude izgovor za dalje regrutovanje (Treba ti pomoć oko tog MLM-a ? Zašto ne pogledaš ovaj drugi MLM ?) .

MLM „Navijači“

MLM „Navijači“, kao što su MLM advokati i MLM promoteri, su deo MLM „industrije“, mada nisu uobičajeno direktno uključeni kao tip „guštera“ ili „zvezde“. Podržavaju MLM model, imaju lični interes da sama industrija nastavlja dalje sa radom. Ponekad će se ponašati anti-prevarantski ali su uglavnom suzdržani kod izjašnjavanja u vezi „poslovne mogućnosti“ koja koristi MLM model poslovanja.

MLM advokati

Nema toliko advokata koji su usko specijalizovani za MLM u Americi a naročito van Amerike. U Americi ih ima oko pet ili šest. Većina njih ima svoj sajt gde su navedeni i objašnjeni osnovni zakoni MLM-a (zakoni koji važe samo u SAD-u). Treba imati u vidu da su oni tu sa namerom da brane MLM industriju od državne regulative (koju vrši FTC-Federal Trade Comission, a ponekad FDA-Food and Drug Administration i državni tužioci) i retko kad iznose stav o stanju u industriji ili kritikuju pojedine kompanije, jer uvek postoji šansa da mogu biti angažovani kasnije od strane te iste kompanije. Bilo bi apsurdno da „grizu ruku koja ih hrani“.

Drugim rečima, oni mogu da ponude savet u vezi zakona ali samo osnovno, i neće pružiti detaljniju konsultaciju ukoliko im se debelo ne plati. Najpoznatija MLM advokataska kuća je Grimes and Reese LLP, a od MLM advokata poznati su Geral Nehra (očekuje ga suđenje zbog umešanosti u TelexFree piramidu) i Kevin Thompson.

Asocijacija za direktnu prodaju – DSA (Direct Selling Association)

Asocijacija za direktnu prodaju je grupa posvećena odbrani MLM industrije. Svaka Američka država ima svoju DSA i sve one zajedno činu Svetsku Federaciju Asocijacija za direktnu prodaju (World Federation of DSA).

Radi se o privatnoj organizaciji, od čijih članova se zahteva da se pridžavaju jedinstvenog koda časti, koji navodno nudi poseban nivo zaštite za saradnike i klijente takvih MLM biznisa. Amway i Herbalife su članovi DSA. Do nedavno Avon je takođe bio član ali je javno istupio iz DSA uz komentar da svrha DSA više nije da brani samu MLM industriju već je cilj odbrana piramidalnih šema (da li je neko rekao Herbalife ?).

Kad ga već spominjemo, Avon je decembra 2014. osuđen da plati 135 miliona dolara zbog podmićivanja Kineskih zvaničnika.

Zagovornici MLM-a

Postoji veliki broj nezavisnih zagovornika MLM-a, koji govore protiv prevara, piramidalnih i ponzi šema, ali će retko kad kritikovati velike igrače ili samu industriju uopšte. Uglavnom se pozitivno odnose prema MLM-u i često ih angažuju kao konsultante. Mnogi od njih nude svoj stav i savet kao konsultanti.

Neki od njih će ukazati na nesuglasice u kompenzacionim planovima, i uputiće na opasnosti u industriji MLM-a, kao što su prevare, novi zakoni i tome slično. Mali broj njih će javno istupiti i reći „to je prevara“, sem ako država agencija nije već pokrenula neku akciju zbog kršenja zakona ili neke druge regulative. Mnogi od njih takođe izbegavaju pitanja o osnovnoj prirodi multi level marketinga i njegovoj bliskoj vezi sa piramidalnim i ponzi šemama.

Među inostrane zagovornike MLM-a spadaju Troy Dooley, Red Cook i drugi.

Protivnici MLM-a

Protivnici MLM su van MLM-a, i nisu umešani u rad MLM-a sem kao glas opozicije. Protive se mrežnom marketingu u potpunosti. Svrstaju se u dva tipa:

Protivnici MLM proizvoda (anti-prevaranti)

Protivnici MLM proizvoda se protive proizvodima koji nude neku prividnu vrednost (plasebo), imaju malu ili nikakvu upotrebnu vrednost ili se radi o prevarantskim proizvodima. VEĆINA takozvanih nutricionih proizvoda spada u ovu kategoriju. MLM firme najčešće guraju proizvode koji se ne mogu prodati tradicionalnim kanalima, diskutabilne korisnosti, i odatle potiču optužbe da MLM „valja“ proizvode preuveličane i lažne vrednosti.

Jedan od najvećih anti-prevaranata u SAD je Dr. Stefan Baret (Stephen Barret), mada se on pre svega bavi demistifikovanjem nadrilekarstva (nutricioni suplementi, suplementi koji pomažu u lečenju bolesti itd.).

Protivnici MLM modela poslovanja (anti-mlm)

Anti-MLM protivnici smatraju da je MLM samo legalizovana piramidalna šema i da je zato treba zabraniti. Statistički podaci podržavaju njihove stavove, mada su ti isti stavovi često na udaru od strane MLM zagovornika i predmet su rasprave već dugi niz godina i decenija.

Najglasniji protivnici MLM-a su Robert Fitcpatrik i Dr. Džon Tejlor, mada postoje i mnogi drugi. Moja malenkost takođe spada u ovu grupu protivnika MLM-a.

MLM kritičari

MLM kritičari sagledavaju probleme sa svih strana, upućuju na njih i diskutuju o njima bez biranja strane.

MLM kritičari nisu anti-mlm, već kritikuju samo određene strane MLM-a ali ih zbog toga često stave u isti koš sa protivnicima MLM-a, i budu meta napada zagovornika. Čak i ako kritikuju prevare i piramidalne šeme, napadaju ih jer smatraju da su anti-MLM.

MLM kritičari nisu zagovornici MLM-a, ali ih i protivnici MLM-a napadaju zbog „podrške prevarantskom biznis modelu“. Zbog svoje neutralnosti česta su meta i jedne i druge strane.

Kritičari zagovaraju, da pošto je MLM vrsta marketinga, njegova srž bi morao da bude marketing tj. prodaja a ne regrutovanje.

Poznati kritičari: Kasey Chang i BehindMLM.com

Lično se ne slažem sa pojedinim njihovim stavovima (npr. da MLM može biti legalan), ali moram da im odam priznanje da su umnogome doprineli u razbijanju, analizi i demistifikaciji raznih MLM-a, kao i da su u neku ruku kumovali nastanku ovog sajta.

Advertisements

2 thoughts on “Ko se sve danas bavi mrežnim marketingom ?

Add yours

  1. A izvinite gdine ili gdjo AntiMLM, na osnovu cega ste toliki strucnjak da poducavate narod o MLM-u i uopste bilo kom drugom nacinu poslovanja? Zar Vam nije jasno da pas koji vas laje dok ste u prolazu, nista ne utice da nastavite da i dalje idete svojim putem? Svako od nas ima svoj stav u vezi svega i svacega, pa ne sporim da i Vi mozete imati svoj stav ipak, zar Vam nije jasno da je svaka firma koja je prevara ipak bila zatvorena vrlo brzo, a na svetu postoji mnogo MLm firmi koje posluju po celom svetu vec i vise decenija?! Pa zasto ih onda nisu zatvorili kad je lako dokazivo da nisu legalne , pitam ja Vas?
    I, sta Vi mislite da nekom znaci ovaj vas preopsirni blog gde covek moze samo traciti vreme umesto da siri mrezu u MLM-u i pocne da gleda svoja posla i resava svoje probleme egzistencije? Pogledajte stvari uvek iz svih uglova pa onda sudite.
    I, kakve su to gluposti u vezi partnerskih firmi koje su doborovoljno potpisale ugovor bilo to sa Lyonessom bilo sa Scnetom, jer, drugacije novac koji clanovi i saradnici trose kod njih ne bi mogao biti proknjizen kroz sistem za obracun zarada u ovim MLM firmama? Te partnerske firme da imaju los stav ne bi potpisale ugovor partnerstva i sigurno nece lupati gluposti bilo gde o onima sa kojima su doborovoljno potpisali ugovor o partnerstvu, koja li budala to i gde pise ne mogu da verujem koliko su ljudi jadni ponekad.
    I, ne vidim sta je tu nejasno, avans je legalan pojam u kupovini ima ga u zakonu, on samo sluzi da se ubrza proces zarade kosd nas, posto su ljudiam pare potrebne sto pre, an e da kilavim os kupovinom godinama, jer kroz kupovinu moracete mnogo duze cekati da to ustedite, njegova svrha je jedino ta da ubrza postizanje zarade jer ce tako kupac pre biti platezno mocniji i onda ce zapravo moci brze istrositi i avans zar ne? To je za prosecno inteligentnog coveka sasvim jasno: ako Vi danas imate 500 eur mesecno da potrosite na hranu gorivo, odecu, racun za tel i internet sigurno cete mnogo sporije potrositi avans ako ste ga uplatili kao i sporije ustedeti jednu OJ ili jedno PP u Scnetu , jer treba da potrosite bar 85000 din, kod 10% partnerske firme buduci da od toga samo 6% ide u taj racun koji treba da sakupi 5000 da biste na njemu mogli zaraditi 57000 kada se iza njega nakupi jos 60 u Scnetu ili jos 70 u Lyonessu istih takvih racuna od potrosnje mreze. Pa zar nije jasno da je onda bolje da stavite odmah i Vi i Vasi saradnici koji su shvatili dobrobiti sistema, tih 5000 avansa, tako brze sakupimo tih 60 ili 70 PPova i za mesec ,dva ,tri zaradimo 57000 pa cemo onda moci da istrosimo i onih nasih ranijih 500eur + ovih 57000 i logicno , onda smo potrosac koji trosi duplo vise novca tog meseca no pre jer ga duplo ima, i automatski moze vise da ustedi iz kupovine , ili pak vise avansa da povuce?
    Ne mogu da verujem da to niste shvatili, to su najosnovnije matematicke operacije, ja sam profesor jezika pa mi je jasno iako sam slab matematicar, ipak, osnovne racunske naravno znam. Buduci da je ipak ovakav nacin udruzivanja i jos vaznije zaradjivanja od potrosnje i sirenja grupe potrosaca koje mi dovodimo firmama partnerima kao sto svaki menadzer prodaje svom gazdi dovodi nove kupce(a to Vam nije nelegalno jel? To gde covek radi i ne moze nokad dostici zaradu svog gazde vec crnci pre svega i puni gazdine dzepove to Vam je dobar i posten sistem? Moj drug skolski je nabivo milione i milione NEStu nalazeci im nove kupce a on sam nije zaradio svoji mprocentom ni jedan milion do sada i, kad sam mu ovo ispricala pao je u nesvest shvativsi da sada svaki nov kupac jeste za njega licno pa je vise i motivisan).
    Znam da je ovaj sistem zarade ipak nov, logicno je da ljudi cesto nisu u stanju da poveruju da je moguce da postoji konacno nesto tako jednostavno a dobro sto i oni obicni smrtnici mogu iskoristiti, ipak, da je Tesla i svi koji su stvorili sva dostignuca razmiljao koliko ce to shvatiti obican smrtnik , taj isti smrtnik danas ko zna da li bi imao ovoliki tehnoloski napredak koji ima, a opet, mnogi ti isti smrtnici se prave Tesle kad su novine u pitanju i koriste ova tehnicka dostignuca da vise po internetu iako nemaju pojma sustinski ni kako je to moguce da razgovaraju vide se na daljinu,ni ko je to izmislio ni cime je uslovljeno itd itd. Zar ne? Zasto Vam je onda tesko da shvatite da je ovo najveca sansa koju ce 99,99% nas smrtnika dobiti do kraja ovog naseg kratkog zivota? Dajte bre da je iskoristimo i da ga prozivimo dostojanstveno kad se vec neko setio i opet mislio na nas, makar i mislivsi prvo na svoju korist, sta je vazno ako i mi imamo koristi? Ne krije se bas iza svega dobrog neka losa namera, pa ti trgovci ionako zaradjuju od nas, a zasto onda ne bismo i mi od njihovog prometa, zasto? I kad ste ranije mogli pomisliti da zaradite na velikim lancima prehrane a da pri tom nemate puno para ,ajke veze da otvorite te lance sami ili da im prodajete robu?
    Navedite mi bar jedan dobar razlog, ako ste vi moj lojalan kupac i dovedete mi jos nekoliko takvih i oni mi dovedu jos nekoliko, zasto vas ne bih nagradila za to? Biste li Vi mene?

    1. Moje shvatanje MLM dolazi iz višegodišnjeg praćenja kritičara, čitanja knjiga kritičara (neki od njih su navedenu u delu Reference), praćenja sajtova kritičara, kao i vršenja istraživanja i upoređivanja sa moje lične strane. Pre svega da Vam razbijem iluzije da se prevarantske firme brzo zatvaraju. Čak i u Americi može proći više od nekoliko godina dok ne dođe do zatvaranja neke prevarantske firme. Spominjao sam ih ranije po temama, ali pošto Vas očigledno mrzi da čitate, ponoviću ih ponovo: Bernard Madof – 40 godina pozni šeme, Stanford Finansijska grupa – prošle godine dok su ih zatvorili, FHTM (Fortune High Tech marketing) – MLM kompanija, zatvorena posle 10 godina…Mogu da idem tako u nedogled.

      Takođe, partnerske firme nisu merilo nečijeg legitimiteta. Jezdi i Dafini država je bila zvaničan partner i svi znamo kako se završila ta priča.

      I zaboravite na priču sa lojalnim kupcima. Imam uvek sveže informacije iz Vašeg voljenog SCneta i jasno je šta potenciraju Robert, Kapor, Gordana i ostatak ekipe: biznis modele (144.000) ili bar uplate od 30.000 dinara. Potrošači ih ne interesuju.

Ostavite komentar

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se /  Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se /  Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se /  Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se /  Promeni )

w

Povezivanje sa %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Gore ↑

%d bloggers like this: